Zone A (Bonus)

Selasa, 13 September 2011

Penjenayah Indonesia Samun Bangladesh

Pada 4 September 2011, saya menaiki bas Metro bernombor 79 dari KLCC ke Kotaraya, Kuala Lumpur dan duduk di kerusi belakang sekali. Masa saya naik, ramai warga Bangladesh tetapi tiada kejadian tidak diingini berlaku. 

Bila sahaja bas hendak bergerak, naik sekumpulan warga Indonesia. Bas menjadi sesak sehinggakan sebilangan mereka duduk di atas lantai. Sewaktu bas mula bergerak menghala ke Kotaraya, seorang dua warga Indonesia terbabit cuba mencuri dompet penumpang Bangladesh sambil tangan mencekik leher mangsa, mujur mangsa sempat menjerit dan dompetnya dihulurkan kepada kawannya. 

Tidak berpuas hati, penjenayah Indonesia itu menumbuk dan menyiku beberapa penumpang Bangladesh tanpa rasa bersalah. Pada masa sama, penjenayah mula merampas handphone mangsa lain tetapi tidak sempat kerana bas sudah menghampiri Kotaraya. Pada ketika itu saya berasa takut sebab kumpulan penjenayah itu telah menghalang laluan di dalam bas. 

Pada saat itu, saya berdoa agar tidak berlaku kejadian buruk. Sebaik tiba di Kotaraya, saya terus keluar dari bas. 

Saya hairan mengapa warga asing sekarang terlampau biadap dan mengapa konduktor serta pemandu bas Metro terbabit, warga Indonesia?.

Journalis Maya : Han

1 ulasan: