Zone A (Bonus)

Selasa, 5 Februari 2013

KES PENIPUAN KAD KREDIT/KAD DEBIT MELALUI PANGGILAN TELEFON

Lokasi Kejadian Kes: arau, perlis

Assalamualaikum en.mazidul, semalam saya terima call dr telemarketer yg cuba membuat penipuan kad debit maybank saya, tp disebabkan suspicious saya terus call customer service maybank dan batalkan kad. alhamdulillah derang xdapat kuarkan duit sebanyak rm299. tp tgh hari td saya dpt sms dari derang mintak saya bank in duit rm299 ke no.akaun maybank yg diberikan sb derang xdapat tolak dr akaun saya. ni butir2 tentang diri mereka yg diberikan: sms dr no.0163316443, akaun maybank atas nama golden maximum, no. acc 512996000608, no.fax 0360926443 attn to ms. shan, emel: goldenmaximum@yahoo.com.

saya yakin pihak maybank pasti ada details mengenai pemegang akaun di atas dan dapat cari sapa yg membuat pengeluaran dr akaun tersebut kan. insyaalah kalo pihak maybank bekerjasama dgn polis, pasti penipu2 ni dapat diberkas.

terima kasih ya

Nama Journalis Maya: mommysakura

65 ulasan:

  1. saya pon baru je mendapat panggilan telefon menyatakan yang saya ade mengambil insuran dari syarikat golden maximum takaful pada tahun 2011. dan mereka juga menyuruh saya bank in ke no akaun seperti diatas sebanyak rm299.00 untuk setahun. sekiranya saya tidak membayar, mereka akan menghantar surat saman lawyer kepada saya. selepas itu saya menghubungi pihak maybank dan mereka menyuruh utk mengabaikan sebarang surat @ panggilan telefon jika mereka gagal menunjukkan yang saya pernah menandatangani apa apa policy insuran. jika surat tersebut mempunyai salinan policy, pastikan tandatangan adalah yg saya gunakan. jika berlainan sila buat laporan polis untuk tindakan susulan pihak bank dan pihak polis. sekian terima kasih .

    BalasPadam
  2. saya pun baru ditelefon petang tadi....

    MO dia yang nama dia june dari mahkamah rendah putrajaya n nak failkan saman kepada saya kerana tidak membayar untuk 2 tahun....
    so dia mintak untuk jelaskan pembayaran sebanyak 598 sebelum malam ni....saya tidak membayar...

    so saya mintak mazidul siasat sikit pasal saya ni jauh....basenya di rawang berdasarkan search di internet..

    nama: june (dia bgtau dia orang sarawak)
    no telefon :016 2326443 (dapat pasal dia msg saya no akaun yang sama seperti di atas...
    fax:0360926443 (cakap kerja kat mahkamah rendah putrajaya...area code x macam putrajaya pun)


    sampai sekarang pukul 7.41 malam pun masih lagi call saya...rajin jugak pegawai di mahkamah rendah putrajaya ni ye....

    BalasPadam
  3. saya pun br je dpt call masa kerja td.golden maximum, no.acc yang sama. dorg ugut soh byar rm6k hari ni juga sblum pkul 7 atau esok pagi2 dorg akan hantar saman kepada sya. tp u/p pn.normala emailL: saiman_0212@yahoo.com.

    BalasPadam
  4. kes yg sama dgn saya. semlm dorg call guna private number mengatakan yang saya ada tunggakan dari thun 2011.tunggakan saya rm800 (katanya), tak byar hari ni akan dikenakan bayaran denda rm 5k. sya ended call, malas nk layan. hr ni mereka call lagi suruh saya byar rm6k atau saman akan dihantar kpada saya. alasannya semlm saya tak byar rm800 dan tak jawab panggilan mereka smlm. siap bagi amaran nama akan di blacklist. mereka sms suruh bank in hr ini jg sblum pkul 7 berjumlah rm6k, pulak...atau pagi2 esok mereka akan hantar saman pd saya.
    sekarang pun mereka masih call saya. mak saya cakap insurance company takkan buat cmtu dan suruh ignore je...mana ada dorg main saman2 customer cmni.

    BalasPadam
  5. saya pun br je dpt call masa kerja td.golden maximum, no.acc yang sama. dorg ugut soh byar rm6k hari ni juga sblum pkul 7 atau esok pagi2 dorg akan hantar saman kepada sya. tp u/p pn.normala emailL: saiman_0212@yahoo.com.

    BalasPadam
  6. Aduh...den pun terkono...br beberapa hr lps...cara dan taktik pn same.Dia paksa jgk bank in kan duit tue.Tp sy dh bank in 1k...dia suruh bank in 3k...dh dpt 1k trus sonyap...mcm mn ye nk dptkn duit to balikkkk...tolongggg....

    BalasPadam
  7. mcm ramai yg da terkena ni.sy pun tak terkecuali.Semalam 8.4.2013 kul 6.15 ptg sdg gembira bersiap nak balik dari bwak anak bini berjalan2 dpt call dr mahkamah nak hantar saman sbb tak bayar tunggakan 3 tahun dari 2011 smpai 2013 brkaitan Golden Maximum.what the heck...?slepas bersoal jawab,pompuan India dr Mahkamah tu,dia linkkn on9 sy kpd staff Insuran tu.yg jawab pun Pompuan India.sy kena jelaskan rm897 sblum kul 7 mlm...gila apa...panas ati minta smbung kpd executif manager...sy tnya kenapa selama 2 3 tahun ni sy tak dpt apa2 surat @ call dr pihak mereka.alasan terbaik diberi,mereka da hantar surat tp mereka tak tahu jika surat tak smpai.mereka call sy tp tak dpt dihubungi...what de heck lagi...dpt delay smpai kul 2 ptg 9.4.2013 utk jelaskn bayaran...(sbnrnya sy amik masa utk double check apa yg berlaku) dan pastinya slpas balik sy pasti yg itu semua hanyalah cerita kartun bulan april 2013.hari ni pagi 9.4.2013 sy dpt call lg utk pastikan pmbayaran.mcm biasa sy ajak berbual2 'katun'.tngahr dpt lg call.bayangkn sy dpt berbual ttng masalah sy ni dgn 2 3 org staff,then executive manager dan managernya skali dan sorang lagi apa ntah pangkatnya.apa yg pasti dlm rmai2 tu sy dpt brcakap dgn hanya seorang lelaki Melayu shj dan yg lain2nya slang India.ttap tak boleh bg jawapan knp tak call sy slama 2 3 tahun yg lepas.last ptg td pempuan tu call lagi ckp bos dia da marah sbb sy tak bank in lg.apa ke pelik dlm masa 2 hari je mereka dpt tmbus panggilan dgn sy sbnyak 6 7 kali termasuk pesanan ringkas sms.amazingnya manusia ni yek...sy sruh dia kerja tmpat lain je sblum dgn dia skali kena tngkap kang.no phone smua termasuk alamat adalah sama dgn ulasan2 yg tertera di sini...seronoknya mereka tetap sabar walaupun kena maki...pofesional sngat la tuh.... aminnn....

    BalasPadam
  8. Saya pun terkena jugak tghari smlm 10/4/2013.Sama ngan tuan dan puan kongsi dlm blog ni..dia ugut saya jika saya x byr dia akan bawa ke mahkamah.Saya pulak surirumah sepenuh masa yg x prnh berkerja,apalagi saya takutla..dia bg pilihan samada nk byr kat luar atau dlm mahkamah..dlm keadaan takut dan tertekan saya pilih luar mahkamah.Dia dah msg no akaun dia n no faks pembayaran keatas GOLDEN MAXIMUM nama perempuan tu JUNE.Selepas saya setuju nk byr ,JUNE asyik cal n ugut2 saya selagi saya x bank in.Dlm keadan tertekan saya pergi keseorangan ke maybank utk keluarkan duit.Nk dijadikan cerita dlm keadaan tertekan nk bank in x dpt...saya pergi jumpa pegawai bank n pegawai kat sana cuba dpt alamat. ni alamatnya no 36 A,Taman Bersatu 10,Taman bersatu 48000 Rawang.Bila saya x bank in JUNE asyik cal sapai dkt nk magrib saya da x layan n offkan telefon.saya harap satu hari nnti diorang dpt ditangkap..Suami saya buat semakan kat online bank Negara mmg syarikat mereka xde dlm senarai bank Negara yg berdaftar.Kita cari duit punya la susah..tp diaorg nk dptkan duit ngan ugutan je..saya harap ada pihak tampil menyiasat kes ni supaya ia tidak berulang lg..

    BalasPadam
  9. Saya pun sdah terkena.. ini semua SCAM!! harap pihak bank negara pantau dan hapuskan sindiket ini.

    BalasPadam
  10. Saya pun dah terkena dengan syarikat Golden Maximum nie...betul alamatnya dan nombor akaun yg sama...dah lebih RM3ribu saya terkena...dan telah buat laporan rasmi kepada bank negara melalui bnmtelelink@bnm.gov.my, jadi saya cadangkan semua di sini buat aduan yg sama agar ada pihak yg dapat membantu kita...

    BalasPadam
  11. Salam ,ayah saya juga baru terkena dgn syarikat golden maximum ni.alamat dan no akaun pun sama , RM1500 dia minta. dan sms ugut jika tdk tambah byrn akan hntr surat makhamah.Lelaki yg call ni bangsa india RAVEN (0163784020).
    Harap ada pihak yg membantu agar perkara ini tdk terkena kpd lebih ramai lagi.

    BalasPadam
  12. Kawan sya juga terkene bende yg sama mcm kamu semua..tetapi apa yg lagi best kawan sya dah byr sebanyak 6k.sekarang diowg telefon mintak lagi 6k..what the hekk,gilew la diowg nie...boleh berkongsi maklumat tak? Ape yg patut kita kene buat..adakah perlu buat bodoh je? Risau kalau benda nie betul.tpi msalahnya kwn sya xpenah tanda tangan apa2 surat atau document..

    BalasPadam
  13. Saya baru ditelefon, sebelum ni dah telefon kemudian saya ignore. Suruh masukkan rm299 dgn rm1400. Saya xangkat dah nombor yang no number atau blocked number. Telefon dari makhamah tinggi katanya.

    BalasPadam
  14. slm sejahtera. sy ingin berkongsi pengalaman sy yg bru shj b'laku sbentar td. sy mendapat panggilan dri syarikat yg mggunakn wisma AIA & bkerjasama dgn Air asia. num tsebut adalah UNKNOWN. mereka telah mengetahui sedia nama sy& meminta no yg tertera pd kad maybank. sy trus menekan butang off pd hp krn sy ragu2. adakah sesiapa yg pnh mengalaminya? adakah ianya benar ttg insuran yg dijanjikan dgn mnolak rm73rggt sbulan & akan dikembalikan slps 15thn?? insuran yg dijanjikn adalah rawatan kanser percuma slama 30hari & slps itu, ia menjanjikn insuran kmatian & kmalangan slama 15thn. Smuanya POYO!

    BalasPadam
  15. Assalam...sy telah dpt call dr mhkamah pada 8.4.2013 klu sy x byr 1500 sy akan d saman...oleh kerana takut...sy bayar...ari ni 27.5.2013 sy d ugut lg utk byran 2011 & 2012 sbyk 2k lebeh...apa patut sy buat.....betul ke itu pnggilan dr,mhkamah....sy x pernah wat benda2 yg salah....mcm mana klu kena saman. Sy agak tertekan skrg...

    BalasPadam
  16. Assalam.. saya baru jumpa serba sedikit pasal Golden Maximum takafool kat facebook. sila view:

    https://www.facebook.com/groups/goldenmaximum/?ref=ts&fref=ts owner/admin page: https://www.facebook.com/pratzrayan

    Taktau la bodoh/kurang cerdik, dia letak gambar kereta dia (takut kereta orang lain ja)
    Model: Honda CRV (putih)
    Plate No: WYF 1009
    Place: Seri Kembangan

    Dia update dalam facebook tempat kerja dia:
    Palace of the Golden Horses (Hotel kot)

    So, yang terkena tu sila siasat semua ni../ buat ja laporan polis..
    yang penting, admin untuk page Golden Maximum Takafool ni memang dia.
    harap dapat membantu.. wassalam

    BalasPadam
  17. assalam.sebentar tadi sy bru ja dpt panggilan dri company Golden Maximum xp bila saya dengar suara depa terus sy letak.sblum ni depa dh col dan minta byr tunggakkan 2 thn sbnyk rm598, walhal saya x pernah pun sign agreement ttg insurans ni.sekiranya x byr depa akan antar surat lawyer dan kena denda sbnyak rm80,000.x logik betul. x sign agreement xp kena denda. harap masalah ni dpt diselesaikan dgn segera supaya rmai lagi tidak akan kena tipu dgn agensi ni.

    BalasPadam
  18. Salam... suami saya ada mendapat panggilan telefon dari pihak celcom menyatakan dia adalah ejen insuran dan meminta no 16 digit , masa tu mungkin suami saya rasa mcm betul maka dia pun telah beri nombor tersebut... malangnya hari ini kami dapati duit dalam akaun tersebut sudah hilang... kami akan membuat laporan polis dan telahpun merujuk kepada bank cimb utk mendapatkan pengesahan... minta tolong pihak yang berkenaan memantau sendikit penipuan ini sbb kami memang dah terkena...

    BalasPadam
  19. Harap pihak berwajib dapat menyiasat penipuan ini

    BalasPadam
  20. as salam. sy pon dpt pangiilan dr company golden maximum ni berkenaan dgn insurans. mereka kata sy kena byr rm 3K hari ni juga sb sy sudah 3 tahun x byr. mereka kata kalau sy x byr hari ni, mereka akan keluarkan surat saman.

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum en.mazidul.saya salah seorang yang terkena kes penipuan ini.sepanjang masa saya dalam fobia.asal saja terima panggilan saya angkat last2 saya terperangkap.nak kata apa dah.banyak yang telah saya bayar.apa tidaknya, kalau tak bayar nak bg saman.saya mohon sangat2 en.mazidul cuba siasat kes ini.lg lama lagi ramai yang jadi mangsa.panggilan yang saya terima 0163784020, no fax pembayaran 0360926443 dan no ekaun yang pernah saya bank in wang 512996000608 dan 514477656952 dan pernah hantar slip pembayaran melalui email saiman_0212@yahoo.com. setiap kali saya fax pihak mereka minta saya sertakan senarai nama sebanyak 20 orang.memang saya rasa pelik, tetapi kerana takutkan saman saya bayarlah jugak.saya sedar saya di tipu bila 5 julai 2013 saya terima panggilan private no tel yang mengatakan saya belum bayar.sekali lagi saya minta en.mazidul siasat dengan bersungguh-sungguh kes ini.saya doakan en.mazidul n squad dipermudahkan Allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pon dh terkena..dorang telah berjaya potong RM299 dalam akaun saya... yg bestnya pompuan telefon saya nama diana ckp rm299 seumur hidup..bila smpai surat ckp rm299 setahun sekali...telefon si diana tu x dk dlm perkhidmatan..geram sgt... saya nk pulangkan balik kad mereka dan x maw terlibat apa2 dlm kegiatan mereka ni..lagipon saya x ada tandatangan document2 apa2..dorg terus potong shj duit saya...huhu..

      Padam
    2. sy pn pernah kena dgn sykt tersebut, no akaun same dgn sy dpt.. perepuan india yang mengaku peguam. telefon x henti-henti mnta bank in kan duit rm 7ribu.. msa tu seram la dia kte smpai kena blacklist. nasib ada kwn2 yg nasihat. masa tu jgk sy pg balai. kt balai dia kol sy bg kat pgwai polis. n then dia mrh sy knpa sy report.. lastly pgwai bg no. inspektor bhgan jenayah komersil n sy terus jmpe. mmg dh ada kes diorg ni yng telah direport nama sykt yang sama no akaun yang sama. mujurlah kalau x mlyang 7k. tp yng sy menyampah ada je hari ke hari yng kol. terbaru sykt cm communincation nk menyaman kerana sy x byr utk kad prubatan slma 2 thn yng mna kad tu sy xtau pun n xpnh pun ambil.. gila..mcm mne la nk setelkan diorg ni yng suka sgt mengambil ksmptan dgn cara menipu cmni...

      Padam
  22. Sy jg hampir tertipu dpt panggilan smlm 15/7/2013 -private num. Taktik yg sm kononya agent insurance dan hampir dpt meyakinkan kerana die buat pengesahan nama dan ic sy. Tp bila die mtk bacakan no atm. Sy terasa pelik dan terus tk bg. Tp alasan die kononnya no atm tu,tuk proceed permohonan di bank. Kalau lulus baru die hantar policy. Cuma sekarang musykil dr mn penipu2 ni dpt nombor ic&nama penuh sy. Tentunya dr bank2 atau bdn y pernah kite buat pinjaman. Mn privacy kt sebagai customer? Atau org dlm sendiri yg bocorkan maklumat/ bersekongkol. Nasihat sy jika dpt panggilan nombor2 y suspicious jgnla angkat. Once kt angkat, kt akan terperdaya dgn rentak si penipu2 ni tanpa kite sedari.

    BalasPadam
  23. saya baru jer dapat panggilan dr private number,katanya dari mahkamah rayuan putrajaya, minta saya bayar rm1500 sebab tunggakan insuran thn 2011. kalau tak bayar dia nak hantar surat saman, lepas tu saya minta no kes nak rujuk kat mahkamah putrajaya lah,lepas tu dia cakap ok n letak phone.dia tak bagi pun no kes.

    BalasPadam
  24. sy pun trkena dr pihak insurance ni(golden maximum) siap nak antar saman pastu blacklist name..yg plg teruk tu bile kite ckp xnak die siap mrh and ugut nak kacau family..yg silapnnyer dah trbg ic number 4 ahli keluarga kat diorang..so takut ape2 brlaku sy dah buat report polis...ingatkan x tepon lg rupenye arini die call lg...tlgla siasat kes sebegini sblm ramai lg yg mnjd mangsa

    BalasPadam
  25. Saya ingin berkongsi maklumat bagaimana untuk elakkan hal begini secara praktikal. Saya telah gunakan tektik ini dan akhirnya mereka takut nak call saya kembali..Sila baca

    1) KIta dilindungi oleh AKTA PERLINDUNGAN DATA PERIBADI 2013..yang mana semua data peribadi kita (no phone, butitran akaun, alamat etc) tidak boleh diketahui oleh org lain MELAINKAN mendapat kebenaran kita. Jadi apabila org sebegini call anda...tanya mereka ada tak mereka aware ttg akta tersebut....sekiranya mereka tak tahu anda terangkan pada mereka dan hukummanya (kalau tak silap denda rm300 k dan penjara 2 tahun)...kerana mereka mendapat maklumat anda TANPA kebenaran anda.....

    2) Jika benar dakwaaan mereka anda berhutang, mohon mereka emailkan sebarangkan dokumen yg mengatakan adanya hutang pada mereka. Tujuan kita minta mereka email adalah untuk memudahkan kita trace lokasi mereka (kita report pada SKMM lepas tu). So sure mereka tak tak berani kemukakan sebarang dokumen secara online. Cakap dengan mereka selagi tiada HITAM PUTIH secara email kita tak akan melayan call tersebut dan ugut mereka akan menelefon polis dan SKMM.

    3) Minta maklumat terperinci orang yg call kita seperti nama penuh, IC, alamat kerana kita berhak mengetahui maklumat tersebut kerana mereka mmepunyai data data kita. Sekiranya mereka enggan, sah mereka takut nak reveal diri.

    4) Katakan pada mereka segala perbualan mereka ini sdang dirakamkan (selepas mereka enggan email dokumen atau mudha cakap TERKANTOI) dan bukti ini akan dikemukakan kepada SKMM atau polis. SUre tercengang mereka.


    Saya pernah gunakan semua teknik ini dna IANYA AMAT BERKESAN

    selamat mencuba

    BalasPadam
  26. Dua hari lepas saya ada menerima voice mail, jadi disebabkan saya kurang jelas dgn penerangan tersebut saya tekan nombor utk berhubung dgn operator. Saya tlh berckp dgn seorg pegawai ni, dan menurut maklumat beliau voice mail tersbt dihtr utk mengesahkan pemotongan bayaran penggunaan kad kredit di Poh Kong, KLIA pembelian sebyk RM3862. Katanya, ini kali ke-2, dan kali pertama pembelian sebyk RM6232.40 telah digunakan. Masalahnya, saya tak pernh memohon kad kredit dan mempunyai akaun bank tersebut. Asalnya, saya mmg buat tak kisah krn tak mungkin maklumat peribadi saya diketahui org luar, tp sekejap td saya cuba google ambank, dan no.tel yang menghubungi saya adalah center bank tersebut. Masalahnya sekarang saya tak tahu apa tindakan yg perlu diambil utk atasi masalah ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya kena sama mcm puan juga. amount yang sama. di KLIA. hrni berlaku. 24/3/2014. jam 3.15pm.

      Padam
  27. saya telah menaip nombor telefon yg diberikan di google dan menemui artikel individu yg ditipu dgn cara yg sama. Lega, mmg maklumat peribadi kita selamat ...

    BalasPadam
  28. Sy bru je dpt kol lae suh byr 8k lebih. Mgu lps sy da byr 6k. Sy xtau y ni penipuan. Sy risau sbb dia minta alamat utk send surat saman. Camne nk wat. Sy da xde duit g nk byr.

    BalasPadam
  29. Nak tanya syarikat Golden Maximum sama ke dgn Global Millenium Edition?? sebab semalam sy trima kol drpd syarikat Global ni.. situasinya lebih kurang sama mcm korang semua.. kononnya sy ada ambik kad perubatan & dah 3 tahun tertunggak sebanyak RM8k++. Kalau x byr dorang nak saman naik court & tuntut RM80k.. sy dah bank in RM3k dah.. aduuhh, mcmna tu..?? huhuhuh

    BalasPadam
  30. Assalamualaikum wbt.

    Kakak saya pun kena juga, baru semalam.

    Melihat kepada komen-komen yang dihantar, kebanyakkan modus operandi mereka ini adalah dengan mengugut untuk dihantar saman, kena naik ke Mahkamah dll. Oleh itu, saya dengan ini ingin menerangkan serba sedikit ttg prosedur Saman-Menyaman dan bidang kuasa Mahkamah.

    Saya bekerja sebagai peguam di Pulau Pinang, jadi ini serba sedikit yang boleh saya kongsikan.

    Isu pertama : SAMAN
    - Untuk mengeluarkan SAMAN, seseorang perlu menghantar NOTIS TUNTUTAN/PENAMATAN kepada orang yang hendak disaman. NOTIS ini adalah MANDATORI, dan jika kita menerima SAMAN tanpa apa-apa notis sebelum ini, SAMAN tersebut boleh dibatalkan. Oleh itu, tanya mereka
    i) tarikh mereka hantar notis,
    ii) jenis notis tersebut notis tuntutan/penamatan
    iii) alamat yang mereka hantar notis tersebut.
    iv) bentuk tuntutan yang dibuat.

    - Selain itu, SAMAN difailkan oleh pejabat peguam. BUKAN difailkan oleh Mahkamah. Mahkamah hanya menerima SAMAN yang difailkan peguam kemudian diendorse dan direkodkan pemfailannya di Mahkamah. Kemudian Mahkamah akan menghantar balik SAMAN tersebut kepada peguam (yang failkan SAMAN) untuk dihantar kepada Defendan (Orang yang di Saman) --- faham tak?

    - Jika diugut dengan SAMAN, sila tanya mereka apakah nombor SAMAN tersebut. Selalunya saman yang dikeluarkan oleh mahkamah mempunyai nombor-nombor seperti berikut:
    i) 72 - xxx - xx(no.bulan) - 201x (tahun) untuk mahkamah majistret. Nilai tuntutan RM 5k - RM 100k
    ii) 52 - xxx- xx (no.bulan) - 201x (tahun) untuk mahkamah sesyen. Nilai tuntutan RM 101k - 1juta.
    - Jadi jika depa maklum depa dari Mahkamah Rayuan @ Mahkamah Tinggi nampak sangat depa berbohong. Selain, kalu depa bagi no saman yang selain yang saya nyatakan di atas, sekali lagi depa berbohong.

    Dan sepanjang saya menjadi peguam, tidak pernah ada LAWYER dari MAHKAMAH, dan MAHKAMAH tidak pernah call untuk menghantar saman. Yang hantar saman adalah kerja syarikat peguam dan akan menghantar saman melalui despatch peguam.

    Juga tidak wujud katanya nak settle luar Mahkamah.

    Jadi jangan mudah tertipu dengan panggilan macam ni. Cepat-cepat buat report polis, BNM dan SKMM jika anda terima panggilan macam ni.

    BalasPadam
  31. Anak saya pula terima surat notis dari peguam supaya dia membayar tunggakkan bil Telekom Malaysia (TM) minggu lepas.

    Akaun pada notis itu berlainan dari akaun TM yang sedia ada. Kononnya dia telah menghantar surat reminder beberapa kali, yang tidak pernah pun kami terima. Kes akan dibawa ke mahkamah jika tidak bayar tuntutan mereka dalam masa 7 hari.

    Kami tidak menefon mereka sebaliknya terus ke TM tadi untuk pengesahan & penjelasan kerana mana mungkin telefon rumah yang satu punya 2 akaun yang berlainan. Malah bil yang diterima setiap bulan hanya satu & sentiasa dijelaskan pembayarannya.

    Rupanya ini ialah penipuan. Akaun TM yang mereka beri bukan alamat kami & pihak TM menyuruh buat laporan polis.

    BalasPadam
  32. Saya mahu tolonglah report polis semua, saya dah report, tapi macam mana nak kukuhkan bukti kalau kita tak sama sama tak kenal. Kita mestilah berkumpulan supaya kita boleh buat siasatan lebih lanjut. Polis pun tak akan bertindak kalau kita semua tak sepakat nak buat report.

    BalasPadam
  33. Jenayah pangilan telefon secara paksa sudah menjadi lebih parah dari dulu, tapi kami tak dengar pun langkah siasatan polis untuk mengeledah syarikat itu. Sampai bila kami semua di perbodohkan, dipermainkan oleh mereka.. semakin lama kes kes paksaan transfer wang ke akaun syarikat penipu itu. Bagi yang lemah, tidak dapat di lindungi lagi...

    BalasPadam
  34. rm299.. pukimak ni baru je deduct dr bank saya tadi..tipu kata dr maybank.. suara prompuan .guna prvt num..tnya expiry dat.. konon nk tuka card baru.. tp dia tau nama penuh saya lak tu..then mintak detail.. tnya no card dpn no card blakang.. konon nk bg card baru deliver kt uma..card tu leh dpt discount 20--70% utk travel n free medical check up utk family..hrga rm299.. saya ckp xnak.. dia kata xpe.. dia akan hantar kt uma dlu...sbnrnya dia nk adress.. dia kata kad tu dia akan hntr tp x activate lagi..klao nk join activate g bank.... baru dia deduct.. then pass tepon suh confirm ngn manager dia laki..manager tu ckp sume ddetails saya,, nama ,ic,num card dpn blakang.. addres.. then dia kata nk bg msg .. in two hrs.. utk dpt contc num dia. kul 6.33pm dsy dpt msg kata duit dah kena deduct.,. frm+63660 frm my clinics no tepon 03-40411171... sy tros call maybank cancel card..maybank kata mana de dorg boleh mintak detail no card blakang tu ..its not allowed. ni mmg sindiket

    BalasPadam
    Balasan
    1. tyera
      awak cancel bank card ke?...
      berkesan x cara tu?
      rm 299 lesap?

      Padam
  35. Syarikat ni di bawah Syarikat Grand View Golden Success SDN. BHD. dan x berdaftar dgn bank negara...syrkt ni jg dah menerima notis pembatalan sijil induk Ikhlas Group dari Takaful Ikhlas....boleh rujuk http://www.takaful-ikhlas.com.my/GUI/pdf/Notice.pdf ..... sedikit info yang boleh saya kongsikan

    BalasPadam
  36. ya..ada dlm senarai penipuan pelaburan MLM, saya pun dh kena dan tpksa byr rm299. crta sama septi yg lain. nasib x bute IT, dpt dh psl mereka.

    BalasPadam
  37. i kje telemarketing..beza scam dgn telemarketing sebenar..kalau diorg mintak no blakang kad itu ade la PNC tp no depan 16 digit n expired tu xde effect ape2 pun...hanya syarikat insurns berdftr shja yg bley potong n tertera dekat statement uolls every month...kite keje elok2 cri mkn elok2....xsemua yg uolls dgr itu adalah betol dan salah..renung2 kan la..

    BalasPadam
  38. Sila adukan di sini...
    aduan boleh di buat dengan cara melayari terus di sini....

    http://www.insuranceinfo.com.my/help_and_advice/helpful_guides/making_complaint.php?intPrefLangID=2&#content2

    Keberanian anda kami juga sentiasa memberi sokongan..

    BalasPadam
  39. Saya mcm dh kena baru2 ni. Katanya ada tunggakan rm3600. Dh byr 1200 pun. Pastu esok kol lagi tny bila nk byr baki. Sy ckp tggu bln depan. Bila fikir balik, kalau saya ada kontrak knp saya x dpt apa2 salinan dgn sain saya? Mula2 kol kata dari mahkamah, kata dpt aduan dari gm reward. Ppuan yg kol tu bg no henpon tp bila kol balik asyik x dpt je. Rugi 1200... Mula2 kol dh unknown nombor. Lepas ni jgn angkat kalau unknown

    BalasPadam
  40. Assalamualaikum. ..sy pom terkena jigak..dari sebelum kawen smpai skrg maseh diorg hubungi sy..xpahamlah kenapa..dia xkp ade baki tertunggak pasal gm nih..dulu pernah ade lah terkena saya dah potong dari kad kredit sy jumlah rm8ratus lebih xsilap..pasal insuran gm lah..tp tersedar rase mcm kne tipu..sy batalkan..alih2skrg kul 12mlm ade kol suh bayar..ugut naik mahkamah tinggi..td baru jer kol balik..nak hntar surat mahkamah..siap bgthu nama penuh saya.alamat umah saya.dan nama ibu saya sekali..heran sy..ade gak rasa takut..maklumlah..ape2pom bleh jadi..law org nk kenakan kita.zaman sekarang..td kul17:15 12/11/2013.buat pggilan mggu depan surat mahkamah akan sampai kt umah..suruh p mahkamah tinggi..ape citer sebenarnyer..?? Adakah saya mangsa penipuan nih..dan mangsa keadaan?? Ade x sesape bleh bagi pandangan..sy risau ade gak..tggunggan byk..huhuhu..

    BalasPadam
  41. Salam. Baru 10 minit tadi, orang yang "konon-konon"nya syarikat *** telefon bagitau saya, yang saya dah 3 tahun tertunggak bayaran medical card rm299 sejak 2011. Katanya saya yang apply sendiri. Dia tahu semua butir-butir peribadi saya, IC, nama penuh, alamat. Dia tanya, bila nak bayar? Kalau nak bayar, kena bayar dalam harini jugak. Kalau next year, dah jadi rm1200++ Logik ke tak? Bila saya kata, saya nak bincang dengan family, dia kata kenapa nak bincang dengan family. Benda ni saya yang apply sendiri. Mungkin dulu silap saya layan apa yang dia mahukan. Saya tanya semula, saya tak ada dapat apa2 surat pun. Saya tak ada duit nak bayar. Dan saya tak nak bayar atas perkara yang saya tak nampak dengan mata saya sendiri. Guna private number pulak tu. Ini memang sah penipuan. Letak terus telefon, malas nak dengar dia membebel suruh bayar.

    BalasPadam
  42. asalamualaikom..pada 24.12.03 masa nya 2.43ptg saya ada dpt satu panggilan no. private kata nya dia dri pjabat peguam dan mnyatakan saya de tunggak kan rm7k mcm tu la mngenai myclinic card pada 2011..sedangkan dulu diorg de mengatakan bayar rm299 utk seumur hidup dan kini tbe de tunggakan dri gm reward ni pada hal urusan saya dgn ip reword..dlm perbualan saya tu yg call tu seorg wanita..dan dlm perbualan tu dia mngatakan 24.12,13 tu tarikh tamat pmbayaran tunggak kan..trkejut saya ketika itu sdang kan saya tak dpt apa2 notis dri diorg..dan saya tidak de policy dri diorg yg kna bayar myclinic card tersebut..tbe2 sesorg lelaki dgn tegas mnjawab saya bole bayar ker tak..sdang kan saya tak de duit sbyk tu tbe2 dgn nada ugut klau saya tak bayar dlm masa 15minit dia akan hntar surat saman..yg mmbuat saya bertambah panik..saya ckp saya tak langsung duit sbyk tu..tbe2 kasi kurang hingga rm3600..saya pon tak de duit sbyk tu..tbe2 dia kata saya bole bayar separuh rm1800 sblom jam 5ptg..lpas mybank utk buat pemeriksaan akaun yg dia kasi dan mmg btul nama gmreward dan akaun nya..dan pihak bank suggest agar jgn buat pmbayaran trsebut takut berlaku penipuan..

    BalasPadam
  43. saya baru je kejap tadi dapat panggilan telefon...dia suruh bagi 3 digit kad belakang...dari myclinic katanya

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy pom
      mana mana kita nak buat sekiranya kita telah bagi keterangan nama alamat surat menyurat n no siri bank?

      Padam
  44. asalam.....
    saya pun dah kene pada 6hb 01 2014, dapat call dari diorg n katanya dari card center n minta no card bank,name penuh, ic no and alamat tetap....kononnye nk buat pengesahan card.....katanye card untuk 1Malaysia....blh dapat discount ble bli barang n ble pergi ke klinik swasta....die orang minta n saya tanye adakah mereka dari bank n dieorg kata dari card center........
    saya bagi dengan penjanjian if saya nk aktif saya akan call but dieorg dah deduct RM299 dari akaun saya n saya terus call pihak bank 4 block my card......
    ptg 2 saya dapt sms dari myClinics:63660 ,03-40411171 tapi bila saya semak rupa2 nya ramai yg terkene......harap ade pihak dapat berkerjasama dgn pihk berkuasa bagi menagkap mereka......supaya x ade lagi org lain yg terkene....

    BalasPadam
    Balasan
    1. jht betol la myclinics ni.. suke2 je tipu org.. geram btol.. nk duit pegi le kje... herhhh..

      Padam
  45. Assalamualaikum.... Pg td sy telah mendapat satu panggilan dr gm rewards yg mengarahkan sy membayar bayaran tertungak sebanyak rm4200.00... Jika sy tidak membuat bayaran mereka akn saman... Sy rasa sy telah ditipu oleh mereka... Ini kerana sy telah membuat bayaran sebanyak rm1200.00 untuk menutup akaun sy pada pertengahan bulan 12 2013 yg sama jugak dgn alasan untuk menyaman sy.... Sy telah mengeluarkan wang simpanan pendidikan anak sy untuk membayar wang sebanyak rm1200.00 itu... Tetapi sekarang mereka meminta lg... Sy begitu tertekan... Sy minta pihak tertentu tolong ambil tindakan undang2 kepada syarikat ini....

    BalasPadam
  46. assalamua'alaikum . saya pun baru dapat call hari ini jam 10.32 tarikh 16/1/2014. dia tanya samada kita pengguna debit maybank atau tak and supprisingly dia memang tau semua detail kita . so awal2 terpedaya la sebab dia akan terminate card kita kalo tak bagi detail . so saya pun bagi la .katanya dia nak bagi kad diskaun under myclinic. dah agak lama borak dengar dia membebel, saya terus cakap yang dia ni try menipu,then dia marah2 saya kata kalo dia menipu dah lama dia end call tu after dia dapat 3 digit num kad belakang kad kita . punyalah nak bagi percaya .tapi tetiba lak dia nak hangin.. then after tamat perbualan tu, saya terus gi maybank tanya macam mana and apa nak buat . then nasib baik staff maybank tu tolong, dia suggest saya cek balance n keluarkan semua duit dari akaun. nasib baik jugak, dia tak sempat deduct . after that, sy call customer service untuk terminate card tu then terus buat card baru . alhamdulillah, dengan ambil langkah yang cepat saya sempat selamatkan duit saya.
    JAHAT la dorang ni . makan duit haram .

    BalasPadam
    Balasan
    1. My clinic ni memang scam la eh? 13 januari ada perempuan call pasal ni. Dia explain pasal benefits my clinic ni so saya bagi la detail card. Lepastu dia tanya cik pemegang kad ke berapa? dia suruh check number kat belakang kad so saya bagi la number yang salah. Dia mintak alamat konon nak hantar kad tu dalam masa 30 hari. Dia pass kat manager dia untuk pengesahan. Bila dia tanya cik pakai debit kad bank mana saya dah macam tak sedap hati so saya tanya la dia balik awak yang call mesti awak tau saya pakai kad apa, so dia dah start melenting dia pass balik kat budak sebelum tu. Budak tu dok explain la balik lepastu dia kata yang saya dah setuju nak bayar RM299. Sebab malas layan saya yekan apa dia cakap, pass balik kat manager dia confirmkan detail. Habis call tu, saya call maybank. Maybank kata memang takde kaitan dengan my clinic tu so saya cancel card saya & diaorang taksempat deduct duit. Harini lelaki pula call saya, dia kata dia tak dapar deduct duit dari account sebab tak cukup duit. Saya cakap memang la sebab saya taknak bayar. Dia dah mula ugut cakap dia rekod conversation pasal saya dah setuju nak bayar. Saya kata saya taknak bayar sebab mana saya tau ni scam ke tak. Dia kata itu terpulang kat cik, kalau taknak bayar dia nak report polis than hantar surat lawyer. Saya cakap la okay bagi proof cakap awak ni bukan scam, apa yang saya kena search kat google. dia suruh tulis my clinic. Takde satu pun yang berkaitan kad my clinic tu. Dia ulang banyak kali pasal dia nak hantar surat lawyer & saya kena bayar 3 kali ganda. Saya cakap okay, saya pun boleh buat report pasal ni. The best part was, bila saya tanya dia apa dia buat kalau orang lain suruh dia bayar duit walaupun dia taktahu benda tu betul ke tipu? dia kata dia terpaksa bayar. Saya malas nak layan, saya letak. Saya try call celcom tanya boleh tak trace private number, dia kata takboleh tapi boleh cuba kat branch besar. Then saya ada jugak call Bank Negara tanya apa yang saya kena buat. Dia kata jangan takut, itu cara dia nak ugut orang supaya bayar. Selagi kita takbagi duit kat dia, jangan risau. So please, kalau diaorang ugut nak hantar surat lawyer or whatsoever, biarkan je. Balas balik, cakapla korang ke mak bapak korang ke, pun lawyer so bolehla kalau nak settlekan. Jangan takut pun, sekarang ni saya nak tunggu dia call lagi. Suka hati je mintak duit

      Padam
  47. salam.... wife saya baru terkena petang tadi..... org yang call tu nama dia Pn. Hanie Julia dari GM reward.... dia mengatakan wife pernah membuat persetujuan melalui panggilan telefon mengenai medic card sekitar thun 2011..... dan potongan sebanyak RM 299 sebulan... potongan berkenaan akan dikreditkan dari kad kredit maybank.... melalui maklumat yang wife bgtau memang ada rm299 pada bil kad kredit wife.... so bayaran berkenaan telah tertunggak dari tahun 2011 hingga 2013... (3 tahun)... diaorang meminta wife menjelaskan bayaran tertunggak berkenaan pada hari ini juga sebelum jam 3.30... jika tidak dijelaskan diaorang akan membawa kes ini ke mahkamah untuk menyaman wife saya... wife saya telah memindahkan wang sebanyak rm4500 ke akaun berkenaan... disini saya sertakan no akaun berkenaan 514477656952 dan no tel 0360926443 dan 0360875022. oleh kerana had maksimum pengeluaran adalah rm 5000 jadi baki tunggakan berkenaan tidak dapat dijelaskan
    pada petang tad kami telah kebandar untuk mengeluarkan wang dari akaun lain bagi menjelaskan baki tunggakan.... tetapi semasa memasukkan wang berkenaan kat deposit mechine... tibe2 mesin tun jam... so wang berkenaan tidak boleh dikreditkan lg ke akaun diaorg
    panggilan telefon dari diaorang bertanyakan tentang duit tu...
    setelah baca komen2 komen diatas memang kami telah terkena
    esok kami akan ke maybank untuk mendapat penjelasan dan sekiranya benar ini satu lagi penipuan kami akan membuat laporan polis.
    diharap mereka yang terlibat akan diberkas....

    BalasPadam
  48. I receivce call from private no & said my MBB debit card had been registered with "clinic card" which is, any private hospital that i'll go will receive 50% off.. they said they are not insurans. At 1st they ask me if im active in using my debit card & then he(the caller) said that I've been registered with that program.how come they know my full name, contact no, then said that i"ve automatic registered with that programs even i've not give my permissions to do so..1 more things, they said, All Malaysians are entitled for this program. & if i agreed with them, they will deduct RM229 (im not sure with the amount, but sounds like that). Can U explain this, since the caller keep on

    BalasPadam
  49. Salam..suami sy dah terkena dengan gangguan dr golden maximum ni dalam bbrpa tahun...sekarang diorang mula call balik macam dulu...buntu tak tahu nak buat macam mana supaya tak diganggu lagi oleh golden maximum...ugut suruh bayar rm8970...kalau tak bayar nanti nak hantar waran tangkap...pelik betul...en mazidul tolong siasat hal ni...wslm

    BalasPadam
  50. Selamat petang...sy dr sarawak.saya pun dpt call dr private no. about 1 week ago.Perempuan yang bercakap dengan saya.nama nya atikah katenye.dia kp pun perkara yg sama.tentang benefit my clinic.then hari ni pun dia kol suruh byr rm299.00 sebab mereka gagal nak deduct trus dr akaun maybank saya.dia suruh bank in.i ckp mane ade duit.kalau nak cancel boleh ke saya tanye..then that women ckp tak boleh sebab cik dah setuju die ckp..dia ckp mereka akan ambil tindakan kalau cancel...then dia sms le no acc company die nama gm.gm stand for what i dont know.i will keep the no and anything she text me.so i text the no that she used to sent the acc.i tanye comfirm ke semua clinic terima card ni.then sampai jam ni pun dia x reply...then what should i do? Make the police report?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Samal mcm sy mcm mn awk dapt surt lawyer tak..

      Padam
  51. Sy pun dapat call dari agen.. tapi tak ingat aper namanya... untuk kad my clinic cover untu, setahun... dah bagi no kad n id... tapimsy ragu2 trrus blokkan kad maybankmsy.. tp hr ni org tu call... sy ckp nk cancel tpi dia kata tak boleh klu nk cancel jgk dia htr surat saman... sy risau ni... aper patut sy buat.. ada sy buat tak tau jer... boleh bantu tak... bg pendapat skit

    BalasPadam
  52. Saya pun dpt call my clinic.. nk cancel tak boleh kata nanti dia htr surat lawyer.. mcm ni...

    BalasPadam
  53. Sng je nk ignored no scam ni..cthnye,bila diorg call and mintak no card bagai,korg trus je end call..then block that number..kalo korg melayan diorg bebelkan,mmg trkena la..lg 1 jgn byr ape2 if diorg ugut hntar surat saman..sbb ingt sng ke diorg nk saman kita selagi bukti xckup..naik mahkamah pn blom tntu diorg mng kes,silap ari bulan kita yg saman diorg..kpd telemarkers2 semua,kalo korg org islam,ingatlah rezeki haram yg korg dpt tu,isi neraka tmptnya..kalo korg org kafir laknatullah,mmg neraka konfem tmptnya..so ingt lah..

    BalasPadam
  54. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  55. husband sy terkena dia dpt panggilan dri ambank untuk mengesahkn kad kredit nak beli emas sedangkn husband sy tiada kad kredit ambank dn tidak pulak nk beli emas..kemudian pegawai ambank yg menyamar tu pon bagi no bank negara...husband sy yg panik ni pon call bank negara..kemudia ada operator yg jawab kemudian husband pon ikut arahan operator yg menyambung kepada pegawai atasan dia..pegawai atasan dia yg beri arahan pada husbnad untuk menukar semua no pin dan maklumat kad atm husband...kemudian dia suruh husband buat report pada polis yg telah disambungkn lagi line telefon tuh pada pegawai polis cina..pegawia polis tuh suruh husband sy jagan withdraw duit bank atm dalam masa 3 hari..selepas 3 hari husband try cek duit di mesin atm hilang 5000 yg tinggl dlm atm hanya 200 shj..
    terus husbnd sy call semula ambank dn ambank dia tiada buat urusan untuk call husband terus husband kena buat report kali kedua dekat balai polis...soalnya sekarang keberangkalian untuk dpt semula duit 5000 dlm atm husband sy tuh adakah dapat semula atau tidak dapat langsung..subhanaallah ujian betol buat kami...

    BalasPadam
  56. Mak sy bekerja dgn jabtn kerajaan pun terkena. Mak br bgtau dh kena ugut dgn nak saman le dn mcm2 hal -mak sy dh byr dkt rm10k,konon untuk releasekan nama.,last2 hari ni 22.5.14- si penipu golden maxima mtk mak byr lg rm6k,brlah mak nak ignore dn bt report..aduh,jom kite ramai2 bt report dn cr penyamun dn perompak ni. Sy anak kepada mangsa, anda ada cara untk sy membntu mak sy yg panik ni..harap dapat email kepada saya di bulankami@ yahoo.com

    BalasPadam
  57. 29/4/2015 / 6.42pm
    Salam. sy pon baru terima panggilan pada Lina ( blocked no ) dari Pejabat Peguam M Komunikasi, Kuala Selangor bkenaan insuran yang xdijelaskan sejak tahun 2010. Dia mintak utk bank in rm4500 b4 pkl 7pm arini jika nak settle luar mahkamah, klu dalam mahkamah kena byr rm9k. Dia bagi no akaun RHB 210700046260 atas nama Company Global Millenium Edition untuk masukkan duit tu. Saya kata dulu tahun 2010 saya penah join dan byr rm299 tp sy da x teruskan.( mmg waktu nak stop tu peg tu marah n maki hamun sy. tp sy ada hak u stop kan). Die kata lagi if xdpt bank in b4 pkl 7 diorg akan anta surat esok kena naik mahkamah (what the hell?). saya kata nk bincg ngan husband dulu. Pkl 6.55pm kol lagi untuk tanya da bank in ke belum, ( sebenarnye nk investigate dulu). sy kata blm sbb husband blm blk lg. then Lina tu pon pass telefon pd Rohana,(tp slang india ),akauntan. Dia marah2 ckp nak ambil tindakan mahkamah. then pass tel pada lawyer, Mr Ramana. Dia marah2, ugut n gertak kene byr rm200k denda if xdpt jelaskan byrn b4 pkl 7. Saya cakap "Mr Ramana, u da lame tipu org? i xpenah sign ape2 borang, dan i xde masa nk layan bende bodoh ni!' pastu die trs memekak marah dlm tel..mls nk lyn die, trs letak telepon. Sungguh xprofessional akauntan n lawyer kat sini. Hope xde org jd mangsa.Sekian.

    BalasPadam