Zone A (Bonus)

Jumaat, 14 Oktober 2011

'Z' UNTUK 'ZAKAR' : TIDAK ADA CONTOH LAIN KE?


Buku di atas saya beli untuk bacaan anak di Tesco, Cheras, Kuala Lumpur. 

Sebaik tiba di rumah, saya dapati penggunaan huruf 'Z' dirujuk kepada perkataan 'Zakar'.

Pada pandangan saya, contoh digunakan tidak bersesuaian untuk dibaca oleh kanak-kanak.


Setelag diteliti, buku terbabit dicetak oleh Ladybug Publishing And Distribution beralamat di No.42,44,46, Jalan BPU 6 Bandar Puchong Utama, Selangor.

31 ulasan:

  1. isyk..kena buat report tu bang Mazidul..

    BalasPadam
  2. aisey.. kalau anak murid tanya jenuh juga nak menjawab ni...

    BalasPadam
  3. dalam banyak2 perkataan, yg tut jai pilihan, aishhh tak senonoh betul

    BalasPadam
  4. sengaja! tak boleh dibiarkan, tercemar pelikiran budak2 nanti.

    BalasPadam
  5. dh agak daah..
    apela publisher ni..
    ape pon xbley!
    z utk zoo ke boleh je!

    BalasPadam
  6. z lagi sesuai tuk zirafah ke jadah apalah..
    geleng-geleng kepala**

    BalasPadam
  7. haha. ni yg buat anak2 buat bnde plik2 kt skolah ni

    BalasPadam
  8. contoh yang tak patut....punya la banyak Z boleh diberi contoh

    BalasPadam
  9. syarikat penerbitan tu siapa yg punya? tak sensetif langsung soal2 macam tu...

    BalasPadam
  10. hahahhaha! rosak pemikiran budak2, huhuuu...nape la mengong sgt publisher tu, nak kene kerat ni, hohohoho...

    BalasPadam
  11. 1st time dengar ni..!

    patut tukar le ke zip.. pasal dulu2 buku biasanya kalau z tu zip..(utk bahasa melayu)
    zebra (untuk bahasa inggeris)

    BalasPadam
  12. z... zirafah
    z... zoo
    z... zebra

    kan ada pilihan! kasik report la MAS kt pihak berkuasa.

    BalasPadam
  13. Kalau sy la yang baca...
    A...B...C...smpai Z...zakar!
    Mmg sy akan guling2 satu rumah gelak2!
    Ni pun da ketawa besar...
    Then...berfikir....pandai jugak publishing ni buat lawak bodo...

    BalasPadam
  14. uih, mujur takde terbeli buku macam ni kat anak saya yang umur 4tahun tu. sebab, susah nak reason out bila budak2 start tanya soalan kenapa tu, kenapa ni.. etc. bahan2 bacaan yang saya telah beli, z adalah untuk zoo, zip, zirafah & zebra.

    BalasPadam
  15. Bengap pun ye, bendul pun ye... tapi mungkin tema buku itu adalah anggota badan. Kalau anggota badan maka... tak salah dan memang munasabah la.

    Cuma kurang seswai..

    Fikir-fikirlah...

    BalasPadam
  16. pulak..macam kurang sesuai je...
    saya sendiri untuk anak-anak saya yang berusia 2 dan 1 tahu saya tidak gunakan perkataan direct untuk rujuk alat kemaluan mereka..sya gunakan NUNU..sebab bg saya memang tak sesuai..bila dah besar dan faham mungkin boleh guna yang direct. malah saya ajar dan acapkali beritahu malu malu malu tunjuk2 kat orang..

    saya kira pelik sangat lah kalau buku kanak2 nak kenalkan zakar pulak...

    BalasPadam
  17. z utk zirafah...pun bleh apa....bengong...huhu..

    BalasPadam
  18. macam bodoh je....tak ada contoh lain ke untuk kanak2

    BalasPadam
  19. Saya rasa buku ni ditulis oleh bukan Melayu dan tidak dipantau oleh pihak berkuasa. Saya juga nak tambah sikit..

    Bab Zakar tu.. sah sah x sesuai..

    Bab Yatim? kenapa nak pilih Yatim untuk Y? pastu digambarkan sekolah dan murid2nya bertudung. Macam la sekolah anak yatim ni hanya ditubuhkan untuk orang islam. Banyak lagi perkataan yang boleh dipilih.. contoh: Yak (seekor binatang di gurun), Yahudi(?).. Yoko-yoko, Yoko Ono, Yokohama (letak gambar tayar atau bateri).. hahaha...

    Dan cuba perhatikan muka depan,.. "Wajah" di translate kepada facelook? apa ke halnya? nasib baik tak tulis facebook.. haha..

    BalasPadam
  20. agak2 apa gambar yang digunakan untuk P dan V?

    BalasPadam
  21. mcm x da contoh lain lagi nak ambil..ZIP pun boleh. nampak jelas dan nyata juga..

    BalasPadam
  22. op op...sebelum jangan cakap main rasa-rasa je sebab takut jadi UMPAT..

    saya rasa takda kaitan dengan agama atau apa2..mungkin niat publisher adalah untuk perkenalkan penis dan ibu bapa boleh ajar fungsinya dan apa yang dilarang mengenai penis ini.dengan cara santai kepada anak kecil...cuma tak berapa sesuaila buku ABC nak boh gambar zakar (seperti komen saya sebelum ni)

    kenapa saya cakap tak boleh komen ikut rasa2 dan perkara ini takda kaitan dengan agama kerana, kebetulan baru2 ini saya membeli buku ABC juga terbitan penerbit yang sama iaitu LadyBug . Saya kira belum pernah jumpa lagi buku sedemikian. Buku tersebut ialah ABC Anak soleh Belajar islam.

    Dalam buku tersebut dimuatkan
    A= Allahuakbar
    B= Baitullah
    C= Ceramah Agama
    dll contoh yang baik dan mengenalkan anak=anak dengan perkataan agama islam..

    memang zakar tu tidak sesuai tapi jangan pandang negatife dan sempitkan akal kita sesempit sempitnya...:)

    BalasPadam
  23. Allahuakbar..kesitu pulak perginya

    BalasPadam
  24. Betul, jgn sempitkan fikiran..knk2 perlu tau sebenarnya nama pangilan alat sulit mereka...andai dididik sedari kecil 'bunga' utk perempuan, 'bird2' utk lelaki akan mengelirukan tatabahasa knk2...sy belajar issue ni di kaak...

    BalasPadam
  25. S utk salib pn ada.. Publisher yg sama jgk.. Mmg xsesuai..

    BalasPadam
  26. Bukan nk sempitkn pemikiran..tp mmg publisher ni tangkap muat je.sape2 je leh hantar karya..xkan diedit.karya bentuk ajaran sesat ke..songsang ke..hantar je.kompeni akan terbitkan.no wonder buku agama yg baik pon dipublished kan..ikut penulis..cuba u all tgok buku tajuk Alfie's Home..buku utk kanak2 awal membaca.ada gambar..tulisan besar..tp cerita tntg budaya gay!! Berhati2..

    BalasPadam