Zone A (Bonus)

Isnin, 17 Jun 2013

KES PEMBANTU RUMAH LARI

Assalamualaikum. saya ingin memberitahi tentang kejadian yg sering berlaku baru baru ini. saya tinggal di satu kawasan perumahan di shah alam.

boleh dikatakan sgt  kerap terjadi kes pembanth rumah indonesia lari dari rumah majikan.saya tahu ni bukan isu baru.tapi saya lihat tiada pendekatan atau perubahan pada enforcement. pembantu rumah ni tidak takut utk lari dari majikan disebabkan mereka tau mereka tidak akan ditangkap di luar walaupun tiada permit atau pasport yg masih disimpan majikan..bahkan ada jiran yg memberitahu,pembantu rumah yang sudah lari ini juga memberitahu mereka tidak akan kembali bekerja di tempat lama dan tidak takut ditangkap kerana majikan baru dapat merasuah pihak polis..

saya tidak pasti kebenaran tentang  itu. saya berharap akan ada pengkuatkuasaan tentang perkara ni.mungkin lebih banyak operasi menangkap pembantu rumah indonesia /pekerja indonesia yg tiada permit..kebanyakan jiran jiran saya telah membayar rm6k hinggan rm8k kepada agent utk mendapatkan pembantu rumah..dan mereka telah rugi banyak apabila pembantu rumah lari setelah hanya bekerja 2 hingga 3 bulan..kebanjiran warga asing di malaysia tanpa permit telah berleluasa..saya khuatir mereka akan tidak takut utk melakukan jenayah..kerana kebanyakan mereka tidak takut terhadap polis..kerana mereka beranggapan pihak polis dapat dirasuah. saya amat berharap ada reinforcement tentang ni .terima kasih.

Journalis Maya:  Nazween

Tiada ulasan:

Catat Ulasan