Zone A (Bonus)

Selasa, 5 April 2011

Penipuan Melalui Emel

Nama Journalis Maya: Usez

Baru baru ini  saya menerima e-mail dari pihak yang rasanya menipu atau penipu. Atas rasa ingin melihat sejauh mana penipuan itu akan dilanjutkan maka semua email tersebut telah dibalas dan sekarang sedang menunggu hadiah yang akan dihantar katanya.

Walau bagaimana pun setiap email yang dihantar telah pun diforwardkan ke

http://usezworkshop.blogspot.com/2011/03/binatang-nih-dah-mula-nak-jual-minyak.html
http://usezworkshop.blogspot.com/2011/03/agak-agak-apa-binatang-nih-nak-hantar.html
http://usezworkshop.blogspot.com/2011/03/ini-pun-sama-jugak.html
http://usezworkshop.blogspot.com/2011/03/sapa-ada-gambar.html
http://usezworkshop.blogspot.com/2011/03/apa-kata-layan-je-dulusapa-nak-tuh-dia.html
http://usezworkshop.blogspot.com/2011/03/perghnak-menipu-lagi.html.

Harap mendapat pandangan pembaca berhubung tindakan seterusnya harus saya ambil.

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum,
    Cadangan: buat aduan ke SKMM dan sebarkan tentang penipuan ini di semua tempat seperti blog, FB, twitter dll supaya orang lain tidak tertipu.

    SKMM mampu kesan hal-hal sebegini dan gunakan undang-undang untuk halang jenayah sebegini. Harap maklum.

    BalasPadam
  2. Ni MO dah lapuk.. nanti dia akan bagitau yang dia dah hantar barang tu, then someone yang kononnya from kastam akan call kata barang sangkut kat kargo... bla bla bla.. selalunya penipu ni lelaki.. yang ni terbalik pulak..

    Yang tak bleh blah tu, ada satu email tu sebijik sebijik copy and paste.. hmmm.. kot la gambar tu gambar tipu, sapa la yang jadi mangsa.

    Tindakan tak boleh diambil selagi takde bukti nak menipu. Apa yang dia tulis dalam email tu benda-benda biasa saja. Kecuali email yang satu tu (yang saya kata copy and paste tu). Boleh je check no fon yang dia bagi tu, sohih ke tak, register atas nama sapa, atau just disposable mobile phone.

    So nak ambik tindakan? Balas la email dia tu, bagi la apa apa alamat.. tapi no fon biar betul, tapi pesan kat dia, sms saja, senang, bagi la alasan kata kena pegi site ke coverage tak jelas ke apa ke.. so that nanti bila penipu tu sms kata barang sangkut ke apa ke, ada la bukti kan. Segala info especially bank account number etc perlu direkodkan sebagai bukti.

    Dah dapat semua ni, boleh la report ke Polis ke, SKMM ke..

    FYI, procedure nak ambik barang kat kargo sebenarnya mudah. First pegi ler ke tempat kargo tu (opposite LCCT), isi borang, lepas tu kalau kena cukai, pegi ke tempat kastam (kena drive masuk dalam ke bangunan yang lagi satu), bayar kat kastam tu, dapat receipt semua, baru dorang akan bagitau warehouse mana nak collect barang tu. Lepas tu pegi ler kat warehouse tu, tunjuk segala borang, dokumen tu, then barang akan direleasekan.

    Takkan ada procedure nak bank in cukai ke mana2 akaun kastam ke apa ke. Even kalau courier dah ambikkan barang tu, kita kena bayar kat courier tu COD. Bukan simply bank in. And lagi satu, kalau penipu tu bagi nama courier company tu, sila la check kesahihannya. Kat Malaysia ni berlambak courier company.

    BalasPadam